MATTIS TEUTSCH – AVANTGÁRD ÉS KONSTRUKTÍV REALIZMUS
MATTIS TEUTSCH – AVANTGÁRD ÉS KONSTRUKTÍV REALIZMUS
Mattis Teutsch János (1884–1960) munkássága a huszadik század első
évtizedeinek expresszionizmusával összefüggésben vált ismertté. A
brassói művészt az első világháború idején Kassák Lajos fedezte fel a
magyar avantgárd számára, grafikái meghatározták a budapesti MA
folyóirat arculatát, és Kassák önálló kiállításokon is szerepeltette
alkotásait. Mattis Teutsch a húszas évek első felében a
kelet-közép-európai avantgárd mozgalom egyik nemzetközi hírnevű művésze
lett. Később a művészettörténet-írás fókuszába is életművének ez a
szegmense került, az 1930-as évek végétől haláláig tartó időszakban
készített munkáira kisebb figyelem irányult.
A Kassák Múzeum kiállítása Mattis Teutsch kései művészetéhez kínál új olvasatot.
Mattis
Teutsch az 1920-as évek második felétől az absztrakció tanulságaiból
építkezve visszatér a figuratív művészethez; az 1940-as évektől haláláig
realista festményeket alkotott, amelyeknek azonban továbbra is sajátos,
a modernizmusból táplálkozó karaktere volt. Mindez nem éles váltásként
jelentkezett művészetében, hanem a realizmus konstruktív társadalmi
szerepének felismerésével állt összefüggésben.
Mattis Teutsch a
második világháború után, hatvanévesen új lendülettel látott munkához.
Innen számítható utolsó alkotói periódusa, amely párhuzamos volt a
szocialista Románia művészeti intézményrendszerének kiépülésével,
melyben művészként és szervezőként is aktív szerepet vállalt. Ötvenes
évekbeli munkái nem nevezhetők tipikus szocreál műveknek. Különös, halk
szavú realizmus ez, amely nem a sztálinista eszme kiszolgálójaként
kívánt működni, hanem a művészi, szellemi autonómia nevében akart a
társadalomhoz, a tágabb közösséghez szólni.
Ebben az időszakban
anyagi okokból több ízben is arra kényszerült, hogy a húszas évek végén
készült alkotásaira fesse rá új műveit. Miután erre 2013-ban véletlenül
fény derült, a tulajdonosok számos átfestett műalkotást restauráltattak
oly módon, hogy a felső festékréteget eltávolították. Ezzel újra
feltárultak a műtárgypiaci szempontból értékesebb, korai, modernista
festmények, viszont megsemmisültek a szocialista időszak alatt készült
művek, melyek így csak reprodukciókon maradtak fenn. A kiállítás Mattis
Teutsch kései műveinek bemutatása és értelmezése mellett az átfestett
képek történelmi, politikai és művészettörténeti kontextusát is
bemutatja, és rávilágít a kései alkotások eltávolításának összetett
problémájára.
A Kassák Múzeum kiállítására Miklós Szilárd kurátor
romániai és magyarországi múzeumokból, magángyűjteményekből és családi
hagyatékokból főként olyan műveket válogatott, amelyeket a közönség
eddig még nem látott. Kutatásai során kiemelten támaszkodott Almási
Tibor művészettörténész munkájára, valamint Lukász Irén kiadatlan
kézirataira. A kiállításhoz kapcsolódóan megjelenő magyar, román és
angol nyelvű katalógus tanulmányai Mattis Teutsch kései művészetének új
értelmezését kezdeményezik. A kiállítás a Fundația9 együttműködésével
valósul meg, amelynek bukaresti kiállítóhelyén (Rezidența BRD Scena9) 2019 őszén mutatkozott be a mostani tárlat anyaga.
Kurátor: Miklós Szilárd
Kurátorasszisztens: Bárdi Sára
Kölcsönző intézmények és gyűjtemények: A Mattis Teutsch család gyűjteménye – Mattis Teutsch Waldemar, Brassó; Rechnitzer János gyűjteménye, Győr; Saszet Ágnes gyűjteménye, Kolozsvár; Székely Nemzeti Múzeum, Sepsiszentgyörgy
Külön köszönet: Almási Tibor archívuma, Győr; MissionArt Galéria, Budapest; Nemzeti Optoelektronikai Kutatóintézet – INOE2000, Bukarest
Sajtómappa itt.