GORGONA 1959–1968
Független művészeti törekvések Zágrábban
Retrospektív kiállítás a Marinko Sudac gyűjteményből
A
jugoszláviai művészet más utat járt be a szocializmus évei alatt, mint a magyarországi;
témái, vonatkoztatási pontjai, hangsúlyai markánsan eltértek a keleti blokk
többi országának jellemzőitől is. Ezekre az évtizedekre visszatekintve a magyar
művészet hagyományos fogalmai felől nem könnyű értelmezni ennek a
soknemzetiségű, sok szellemi centrummal rendelkező, „félnyugati” országnak a
művészetét, művészetpolitikáját.
A provokatív módon a félelmetes görög mitológiai szörnyekről, a
gorgókról elnevezett művészcsoport 1959-ben jött létre Zágrábban Josip Vaništa
ötlete alapján, festők, szobrászok, kritikusok szabad társulásaként. A tagok,
Dimitrije Bašičević-Mangelos, Miljenko Horvat, Marijan Jevšovar, Julije Knifer,
Ivan Kožarić, Matko Meštrović, Radoslav Putar, Đuro Seder, Josip Vaništa
különösebb kötöttségek nélkül „hivatalosan” 1966-ig dolgoztak együtt. Művészeti
akciókkal privát és nyilvános terekben egyaránt megjelentek: kiállításokat
rendeztek, galériát működtettek, olvasmányaikról beszélgettek és Gorgona címen „antimagazint” jelentettek
meg, a világháború utáni egyik első szamizdatot. Az antimagazin kifejezés arra
utalt, hogy az irodalmi és művészeti folyóiratok hagyományos szerepével
ellentétben nem egy koherens szellemi program kifejtése volt a céljuk.
Együttlétük sokkal inkább a
közös munka lehetőségének kötöttségek és kompromisszumok nélküli fenntartására
irányult. Az avantgárd folyóiratok hagyományához híven ugyanakkor a 11
lapszámot megért antimagazin is nemzetközi horizontú volt, szerzőik között
olyan alkotók szerepeltek, mint Victor Vasarely, Dieter Roth vagy Piero Manzoni.
A kiállítás a magazin nemzetközi kapcsolatrendszerén keresztül mutatja be a
művészeti információk áramlását, a különböző tendenciák egymásra hatását, a
neoavantgárd hálózatok szerveződését, mellyel szervesen kapcsolódik a Kassák Múzeumban
évek óta zajló folyóiratkutató programhoz.
A bemutatásra kerülő anyag a közel húszezer műalkotást és dokumentumot
(köztük videófelvételeket és filmeket is) tartalmazó zágrábi Marinko
Sudac gyűjteményből származik, amely a régió legnagyobb és egyben legteljesebb
avantgárd magángyűjteménye.
A Gorgona-csoport munkásságának művészettörténeti feldolgozása első
retrospektív kiállításukkal már 1977-ben megkezdődött, nemzetközi
felfedezésükre azonban csak a 2010-es évek közepén került sor, amikor a Gorgona
monográfusát, Ješa Denegrit 2013-ban meghívták a MOMA C-Map szemináriumába.
Denegri a zágrábi Avantgárd Művészeti Kutatóintézet és a Marinko Sudac
Gyűjtemény támogatásával adta ki a csoportról szóló monográfiáját, amely
előreláthatóan angolul is megjelenik az év végéig.
A kiállítás kurátorai: Dorotea Fotivec és Ivana Janković
Kurátor
asszisztens: Drienyovszki Zsófia
Arculat: Rudas Klára
A
kiállítás a zágrábi Avantgárd Művészeti Kutatóintézet és a Marinko Sudac Gyűjtemény együttműködésében valósul meg.
Támogatók: Atlantic Grupa, Valamar Riviera
Gorgona-csoport: A Gorgona az égre néz, 1961, fekete-fehér fotó, fényképezte: Branko Balić
© Marinko Sudac gyűjtemény
Sajtóanyag: itt