Projektazonosító: OTKA FK-139325
Futamidő: 2021.10.01. – 2026.03.31.
Vezető kutató: Dr. Dobó Gábor
Szenior kutatók
- Dr. Balázs Eszter
- Dr. Kosztolánczy Tibor
- Sasvári Edit
- Prof. Dr. Tverdota György
Fiatal kutatók
- Bagdi Sára
- Szeredi Merse Pál
Digitális filológiai szakértő: Mihály Eszter (OSzK DBK)
A kutatás célkitűzései
A projektnek két alapvető célkitűzése van: Kassák Lajos és Simon Jolán 1909 és 1928 között keletkezett levelezésének born-digital kritikai kiadása; valamint a levelezésanyag interdiszciplináris, kultúratudományi szempontú értelmezése. A levelezéskiadás célja, hogy nyilvánossá tegyük a magyar avantgárd központi alakjához, Kassákhoz, illetve társához, Simon Jolánhoz kapcsolódó, mintegy 600 tételből álló, a modernségkutatás szempontjából páratlan jelentőségű dokumentumanyagot. A Kassák Múzeumban őrzött gyűjteményre épülő online kritikai levelezéskiadást a Petőfi Irodalmi Múzeum Digitális Bölcsészeti Központ (PIM DBK) műhelyével együttműködésben készítjük el. A tervezett publikáció a széles körben használt TEI jelölőnyelv alkalmazása révén alkalmassá válik a szemantikus web technológiájával történő feldolgozásra, és ennek köszönhetően integrálható lesz nemzetközi digitális bölcsészeti projektekbe.
Másik célunk az archívumi anyag interdiszciplináris értelmezése. A levelezésanyag elemzésével – elsősorban Simon Jolán személyén keresztül – olyan, eddig kevéssé vizsgált, de alapvető kérdések nyithatók meg, mint például a nők szerepe az avantgárdban. A fiatal kutatókat is integráló, különféle tudományterületek képviselőiből álló kutatócsoport célja, hogy a levelezéskiadásra és a kapcsolódó kontextualizáló munkára építve a hazai és nemzetközi tudományos diskurzusok szempontjából is releváns elméleti kérdéseket fogalmazzon meg. Ennek érdekében vállaljuk egy hazai workshop és egy nemzetközi konferenciapanel szervezését; magyar és angol nyelvű publikációk (köztük peer reviewed tanulmányok); egy online tanulmánykötet, valamint egy kiállítás előkészítését.
A kutatás alapkérdése
A kutatás alapkérdése az, hogy milyen szempontok és módszerek segítségével értelmezhetők azoknak a magyar avantgárdban fontos szerepet játszó szereplőknek a tevékenysége, akik különböző okokból láthatatlanok maradtak a modernség historizálási folyamatában. Hipotézisünk szerint az irodalom- és művészettörténeti kánonon kívül eső művészek láthatóvá tételéhez olyan szempontrendszerre van szükség, amely az avantgárd mozgalmak sajátos belső dinamikáit is képes kezelni. Az irodalom- és művészet történetét egymásra épülő, kiemelkedő életművek és műalkotások sorozataként elbeszélő narratívák ugyanis gyakran kitakarják a magyar avantgárdot nagyrészt alkotó autodidakta, a művészeti intézményrendszeren kívülről érkező, nem egyszer társadalmilag is marginalizált szereplőket.
Ezen kívül az avantgárd története nem redukálható az emblematikus figurák történetére. Éppen ellenkezőleg, e csoportok jellegzetessége, hogy kollektív munkára épülő, mozgalomszerű szerkezetet vettek fel. Működésüket a különböző beágyazottságú és státuszú szereplők kooperációja vagy éppen konfliktusai formálták. Célunk, hogy a levelezés feldolgozása során olyan kérdéseket nyissunk meg, amelyeken keresztül a magyar avantgárdot árnyaltan leíró szempontrendszerhez juthatunk. Hogyan jutottak hanghoz és láthatósághoz az avantgárd csoportokban olyan sokszorosan marginalizált szereplők, mint a munkásosztálybeli alkotók, köztük nők, akik gyakran határátlépő, efemer, és ezért alig dokumentált kulturális gyakorlatokban vettek részt? És hogyan lehet megírni az ő történetüket, azt is figyelembe véve, hogy esetükben maguk az avantgárd mozgalmak is részben újratermelték a többségi társadalom elnyomó és hierarchikus dinamikáit?
A kutatás jelentősége
Kassák és Simon Jolán 1909 és 1928 közötti levelezésének annotált publikálása a Petőfi Irodalmi Múzeum Digitális Bölcsészeti Központ (PIM DBK) digitális kritikai kiadás projektjébe illeszkedik. A digital humanities a bölcsészeten belül a legdinamikusabban fejlődő terület, amely lehetővé teszi a tudományos standardoknak megfelelő forráskiadások létrehozását. Az eljárás széles körben szabadon hozzáférhető, az oktatásban is felhasználható szövegkiadás létrehozását teszi lehetővé, amelyhez így a Kassák Múzeum közművelődési feladatokat is rendelhet. A digitális kiadás a fakszimile, a szövegközlés és a jegyzetanyag rétegeit egyaránt képes kezelni. Előnye, hogy továbbfejleszthető, javítható, bővíthető és további metaadatokkal gazdagítható. A szemantikus web lehetőségeinek megfelelően más – hazai és nemzetközi – projektekkel is összekapcsolható lesz, amelyekre újabb kutatások, (akár EU-s kulturális örökség-) pályázatok, intézményközi együttműködések is építhetők.
A Kassák Múzeum katalizátor szerepet tölt be. Pályázatunkkal folytatjuk a több tudományterülettel érintkező, a hazai és nemzetközi tudományos életbe beágyazott, pályakezdőkkel közösen végzett munkát. Az elmúlt bő tíz évben, különösen a 2016 és 2021 között futó OTKA projektünk időszakában számos, hosszú távú intézményközi együttműködésünk valósult meg. Részben munkánknak is köszönhetően, Kassák és a magyar avantgárd az utóbbi tíz évben állandó szereplője lett a modernizmusokkal foglalkozó, addig alapvetően nyugat-európai fókuszú kiállításoknak és tanulmányköteteknek. A Kassák Múzeum tudományos és kiállítási profilját az elmúlt években a kelet-közép-európai régió avantgárd és neoavantgárd művészetének kontextualizáló és a korábbi narratívákat újraértelmező vizsgálata határozta meg, amelyhez jelen projekt is kapcsolódik.
A pályázat jelentősége a kelet-közép-európai modernség- és avantgárdkutatás területén belül az, hogy először jelennek meg átfogó, önálló kiadásban Kassák és Simon Jolán levelei, amire interdiszciplináris kutatás épül. A pályázat összekapcsolja a digitális bölcsészeti munkát, a múzeumi gyakorlatot és a tudományos értelmezést, és mindezt a nemzetközi tudományos térben is pozícionálja, ami az avantgárd témája miatt különösen indokolt.
A projekthez kapcsolódó publikációk
Tudományos folyóiratban megjelent tanulmányok
- Dobó Gábor: Számok. A nyugati emigrációból Magyarországra visszatérő avantgárd lapszerkesztők adaptációs modelljei a 365-től a 100%-ig, Irodalomtörténet, 2023/2, 168–196.
- Dobó Gábor: Menjünk be az erdőbe! – Áttekintés az avantgárdkutatás lehetőségeiről egy új kötet kapcsán: Földes Györgyi. Akit „nem látni az erdőben”: Avantgárd nőírók nemzetközi és magyar kontextusban. Budapest: Balassi Kiadó Kft., 2021, Literatura, 2022/1, 118–130.
- Szeredi Merse Pál (közread.): Kassák Lajos és Gödrös József levelezése a csavargások idején. In: Úton 1909: Kassák, Szittya, hosszú versek, rövid forradalmak. Szerk. Sasvári Edit és Szeredi Merse Pál. Budapest: Petőfi Irodalmi Múzeum – Kassák Alapítvány, 2022, 300–330.
Szerkesztett kötet
- Botar, Oliver A. I., Irina M. Denischenko, Gábor Dobó, Merse Pál Szeredi, eds.: Cannibalizing the Canon: Dada Techniques in East-Central Europe, Leiden, Brill, 2024.
- Bagdi Sára; Dobó Gábor; Szeredi Merse Pál, szerk., és közreadja: Csodálatos történet? Egy avantgárd művészpár: Újvári Erzsi és Barta Sándor, Kassák Múzeum és Petőfi Irodalmi Múzeum, 2023 (magyar és angol nyelvű kiadás).
Könyvfejezet
- Botar, Oliver A. I., Irina M. Denischenko, Gábor Dobó, Merse Pál Szeredi: Introduction: “Dada Is More than Dada”. In: Cannibalizing the Canon..., 1–24.
- Bagdi, Sára, Judit Galácz: Green Donkey Theatre: a Case Study on Theatrical Innovations in the Name of Dadaism. In: Cannibalizing the Canon..., 308–331.
- Szeredi, Merse Pál: The New Man, According to Sándor Bortnyik. In: Cannibalizing the Canon..., 600–626.
- Bagdi, Sára: “There’s no Rest for our Feet…” On Social Reproduction in the Discursive Space of Revolutionary Utopias and Propaganda Reports. In: Avantgárd nőírók, női alkotók. Ed.: Györgyi Földes, Budapest: HUN–REN, BTK Irodalomtudományi Intézet, 2023, 43–56.
- Szeredi, Merse Pál: International vernetzt: Lajos Kassák und die Zeitschrift Ma in Budapest und Wien / Networking the International Avant-Garde: Lajos Kassák and His Magazine Ma in Budapest and Vienna. In: Ralf Burmeister, András Zwickl, László Baán, Thomas Köhler, eds.: Magyar Modern – Ungarische Kunst in Berlin 1910–1933, Berlin: Hirmer Verlag, 2022, 66–71.
Kiállítások
- Uitz Béla és az orosz ikon/avantgárd. Kassák Múzeum, 2024. március 22. – június 9. Kurátorok: Szeredi Merse Pál, Barki Gergely, Shah Gabriella.
- Csodálatos történet? Egy avantgárd művészpár: Újvári Erzsi és Barta Sándor, kiállítási kurátorok: Bagdi Sára; Dobó Gábor; Szeredi Merse Pál; látványtervező: Rudas Klára; Petőfi Irodalmi Múzeum–Kassák Múzeum, 2022. január 28. – 2022. augusztus 7.
Tudományos ismeretterjesztő közlemény
- Dobó, Gábor: Kis folyóiratok, nagy ambíciók. Kassák 365 című röpirata mint művészeti program és helyfoglalási kísérlet, Irodalmi Magazin, 2023/2, 28–33.
- Bagdi, Sára: Beyond Trade Unions: Labour Activism Among Women Workers of the Újpest Jute Factory in the 1900s, CEU ‒ ZARAH blog, 2023. április 28.
- Molnár Krisztina: Kassák és az avantgárd: interjú Szeredi Merse Pállal, Irodalmi Magazin, 2023/2, 43–56.
Tudományszervezés
- ESPRit (Európai Periodikakutató Társaság) éves konferenciája. A hibrid (online és jelenléti) konferencia a Közép-Európai Művészettörténeti Kutatóintézet (KEMKI) – Artpool Művészetkutató Központ, a European Society for Periodical Research (ESPRit), és a Petőfi Irodalmi Múzeum (PIM) – Kassák Múzeum közreműködésével valósult meg. A konferencia címe: Periodicals beyond Hierarchies: Challenging Geopolitical and Social “Centers” and “Peripheries” through the Press. Társzervezők jelen projekt részéről: Dobó Gábor és Szeredi Merse Pál. A lebonyolításban a projekt részéről részt vesz: Bagdi Sára.