NYITOTT MÚZEUM - Csalogányok a Kassákban

Image
Csalogány EGYMI múzped foglalkozások

A Kassák Múzeumnak fontos, hogy mindenki sózza be az orra hegyét, de tényleg mindenki, mert a múzeum mindenkié!

Az inklúzió lehetőségként tekint az egyéni különbözőségekre a tanulási folyamat mélyítésében és gazdagításában. Amikor autizmusban érintett, tanulásban- vagy értelmileg akadályozott tanulókat fogadunk a múzeumban, a tevékenységeket és a teret is a gyerekek egyéni jellemzőihez és szükségleteihez igazítjuk. A gyógypedagógiai és az integráló intézményekből hozzánk érkező tanulói csoportok az életkorukat, képességeiket tekintve is változatos összetételűek. A foglalkozásokat szervezési és tartalmi szempontból is ehhez igazítjuk.

A Csalogány EGYMI apraja-nagyja már besózott orral jár-kel a nagyvilágban, ugyanis - hála az itt dolgozó gyógypedagógusoknak - ők már több alkalommal is teljes orrbedobással vettek részt a múzeumpedagógiai foglalkozásokon. Készítettek például uzsonnára szendvicseket Kassák stílusában, absztrakt kompozíciókat szerkesztve a párizsi szabályos körszeleteiből és lapkasajt négyzetekből, uborka karikákból. 

Építettek képet síkban, térben, papírból, sőt még fényből is. Bejárták a múzeum minden zegét-zúgát és felfedezték minden szegletét. Kiderült, hogy a múzeumban van jegypénztár, de a neve nem “Kasszás Múzeum”, és jegyet váltani mindenki megtanulhat. Nem könnyű szó a képarchitektúra, de robottá változva azért ki lehet mondani, vagy ami még fontosabb, már tudjuk mit jelent, sőt, saját képarchitektúra alkotásaink is vannak otthon.
 

A gyerekek és fiatalok tanulását nagyban segítette, hogy hétről-hétre eljöttek a múzeumba, így a rengeteg új információ és tapasztalás könnyebben épült be, és tartósabban megmaradtak az itt szerzett ismeretek. Egyre otthonosabban mozogtak a múzeumi terekben, a látogatási szabályok és keretek követése pedig természetessé vált számukra. Nemcsak Kassákról és az avantgárd művészetről szereztek ismereteket, hanem arról is, hogyan tájékozódhatunk a térben, hogyan válhatunk önállóbbá egy eddig ismeretlen, esetleg riasztóan idegen helyen és helyzetben. Megtanultuk hogyan viselkedjünk a múzeumban (persze kipróbáltuk azt is, hogy milyen az, amikor a műértőkhöz hasonlóan halk hümmögéssel és áhítattal sétálgatunk a kiállítótérben - vicces). El tudjuk mesélni, meg tudjuk osztani élményeinket, képesek vagyunk kreatívan és felszabadultan alkotni.
 


Továbbra is várjuk a sajátos nevelési igényű csoportokat múzeumpedagógiai foglalkozásainkra, hogy minél többünk orra hegye legyen besózva. Bátorítunk mindenkit, hogy ha tehetik, akár több alkalmat is szánjanak múzeumlátogatásra! 
Foglalkozásainkból itt lehet válogatni.

Kérjük a kísérő pedagógusokat, gyógypedagógusokat, hogy segítsék a felkészülést a megadott szempontok kitöltésével és elküldésével. 
Jónás Anna múzeumpedagógus kollégánk szívesen egyeztet a további részletekről, fontos információkról a csoport és a tanulók kapcsán.
 


Fotók: Jónás Anna / Kassák Múzeum
 

Image
nyitott múzeum logó
2025.09.01