Mai bejegyzésünkben azt mutatjuk be, hogyan alkothatunk lebegő szobrokat, szerkezeteket a Duna sokszínű hordalékából összegyűjtött, természetes anyagok felhasználásával. Hasonló munkákat ti is könnyedén készíthettek, kiegészítve a dunai „leleteket” a régebbi nyaralások után megőrzött kagylókkal, érdekes formájú termésekkel, de társíthatjátok mindezeket az otthonotokban található anyagokkal is.
Inspirációként ismerkedjetek meg a húszas-harmincas évek avantgárd alkotóinak hasonló törekvéseivel, munkáival.
Az avantgárd irányzatok egyike a konstruktivizmus. Az elnevezés az első pillanatban kevéssé megjegyezhetőnek, sőt, nyelvtörőnek tűnik. Akadnak, akik azért barátkoznak meg nehezebben geometrikus formavilágával, jellegzetes, párhuzamos vagy egymást metsző vonalaival és markáns színvilágával, mert túl elvontnak találják a konstruktivista munkákat. Holott a konstruktivista művek igazi szellemi kalandra hívnak, és arra sarkallnak, hogy őszinte kíváncsisággal és kísérletező kedvvel, harmóniára törekedve építkezzünk – azaz térjünk vissza a kézművességhez, a művészet hagyományos műfajaihoz. Lebegő geometria című foglalkozásainkon olyan szobrok titkait kutatjuk, amelyeket olykor mindössze egyetlen szál madzag tart, megesik, hogy a mennyezetről lógva lebegnek vagy egy rugón ringatóznak a térben.
Alekszandr Mihajlovics Rodcsenko, Ovális térkonstrukció no. 12 , 1920
Ahhoz, hogy az alkotáshoz ösztönzést kapjatok, tekintsétek meg Rudas Klára szobrát a Kassák Múzeum gyűjteményéből! Rudas műve Karl Ioganson ─ az 1921-es, első moszkvai konstruktivista kiállításra készült ─ szobrának újragondolása. Kapcsolat, egyensúly, utópia és társadalom. Ezek a fogalmak, kulcsszavak nem csupán a kassáki életműben töltenek be fontos szerepet, de Rudas absztrakt szobrának vizsgálatához is segítségünkre lehetnek. Milyen struktúra az, amelyik az egymáshoz képest elmozduló elemek ellenére is képes az egyensúly állapotát fenntartani? Mit árul el az emberről és társas viszonyairól? Vajon milyen társadalmi utópiát ábrázolhat ez a szobor? (Megjelenít-e ilyesmit egyáltalán?)
Karl Ioganson:Térkonstrukció (IX), 1921
Rudas Klára szobra a Kassák Múzeumban
Tanulmányozzátok alaposan Moholy-Nagy László és Alexander Calder műalkotásait! Milyen hasonlóságokat és különbségeket találtok?
Moholy-Nagy László:-Mozgó szobor (Tér modulátor), 1943
Moholy-Nagy László: Fény és Tér modulátor, 1922- 1930
Alexander Calder: Két hold, 1969
Alexander Calder:Cím nélkül, 1942
Organikus anyagokból alkossunk most mi is olyan szerkezeteket, amelyek egymáshoz szabadon kapcsolódó elemekből állnak – úgy, hogy a labilis egyensúlyú művek érzékelhetően a stabilitás igényét is sugallják!
A Duna-parton remek alapanyagokat gyűjthettek különféle függő kompozíciók készítéséhez. Ezúttal három variációt mutatunk be: ezeket a darabokat uszadékfa és a régi nyaralásokról származó kagylók felhasználásával készítettük. Előzetes tervek nélkül láttunk hozzá a munkához, így az alábbi, függő kompozíciókat a kezünkbe került anyagok inspirálták. Joffi kutya is kíváncsian figyelte, mi készül a számára is vonzó botokból.
1. Szélcsengő
A begyűjtött fadarabok közül kiválasztottunk három hasonló hosszúságú példányt, és a megfelelő helyeken kifúrtuk mindegyiket. Nem akartunk fúrót használni, ezért egyszerűen belecsavaroztunk a fadarabokba egy-egy vékonyabb, de hosszú csavart, majd kicsavartuk, és már készen is volt a lyuk! Mivel az uszadékfák nagyon puháknak bizonyultak, nem volt szükség előfúrásra.
A farudak közé különböző fajtájú kagylókat fűztünk, az aljára pedig apró csigákból készült füzéreket kötöttünk, ezek damil szálon lógnak. A sárga csigákat egy elszakadt nyakláncról tettük a függőnkre, így szerencsére már voltak rajtuk furatok. A vízparton gyűjtött csigák és kagylók néha már eleve lyukasak voltak itt-ott, így könnyen felfűztük őket. Ha te nem vagy ilyen szerencsés, és mégis lyukat kell csinálnod, egy vastagabb tűvel vagy hegyesebb végű csavarral és sok-sok türelemmel ─ esetleg egy kalapáccsal finoman ütögetve, hogy el ne törd a csigaházat ─, te is kilyukaszthatod a kívánt helyen.
A legizgalmasabb az a munkafázis, amikor az ágak végére függesztett elemeket ki kell egyensúlyoznod. Kísérletezz bátran, és játssz a súlyokkal, méretekkel!
2. Madár libikóka
Két V-alakú ágból készült ez az egyensúly-játék, amit a könyvespolc könyvei közé szúrtunk be.
Az ágak természetes, szabálytalan formáját és saját súlyát használtuk a szerkezet kialakításához. A felső ágat egyszerűen keresztben ráfektettük az alsóra, és a két végére egy-egy papírdarut függesztettünk.
A madárkák szelíden lengedeznek, röpdösnek, amikor a huzat átszalad a szobán…
3. Ág szőttes
Ez a különleges darab a fagyűjtés maradékából és a rongyoszsák találkozásából született. Ha figyelemmel kísérted bejegyzéseinket, esetleg ki is próbáltad korábbi ötleteinket, már rutinos vagy a szövésben. A különböző textilcsíkokat összevarrtuk, hogy egy hosszabb madzagot kapjunk. Az egyiken még egy ing gombjai is díszelegnek. A fadarabokat szépen összeszőttük, éppen úgy, ahogyan azt a papírcsíkokkal tettük korábban. A szerkezet ezután akasztót is kapott.
Most épp egy földig érő variációhoz gyűjtjük az anyagot a Hajógyári szigeten: azt tervezzük, hogy kagylókkal és csigaházakkal dobjuk fel.