A “Légies geometria” foglalkozásunk legutóbbi alkalmával a Budapesti Katolikus Gimnázium és Kollégium osztályával dolgoztunk együtt: a konstruktivizmus irányzatával ismerkedtünk és az alkotói tevékenységen keresztül az absztrakt művészet formanyelvével is kapcsolatba kerültünk.
Az avantgárd irányzatok elnevezései közül minden bizonnyal a konstruktivizmust a legnehezebb kimondani. Geometrikus formavilágával, párhuzamos vagy egymást metsző vonalaival és markánsan egyszerű színvilágával sokan nehezen barátkoznak meg, túl elvontnak találják. Pedig a konstruktivista művek igazi szellemi kalandra hívnak, és az egyik legalapvetőbb emberi készséghez nyúlnak vissza: az építéshez. Ezt őszinte kíváncsisággal és kísérletezőkedvvel teszik, új értelmet adva a művészet hagyományos műfajainak. Ezen a foglalkozáson a szobrok titkainak eredtünk nyomába, melyeket néha egyetlen szál madzag feszít, néha a mennyezetről lógva lebegnek vagy egy rugón ringatóznak.
A diákokkal elsőként saját intuícióikon, majd példákon keresztül közösen elemeztük a látvány utáni ábrázoló művészet és az absztrakt művészet közötti különbségeket. Beszélgettünk az anyaghasználatban tapasztalható különbségekről és a konstruktivizmusnak a gépekkel, illetve az építészettel való szoros kapcsolatáról. Körbejártuk, hogy a technológiai fejlődésbe vetett hit, a múltbeli referenciák helyett a jövő fel fordulás attitűdje milyen módon jelent meg a korabeli alkotóknál, illetve arról is, hogy a társadalom alakításában való részvétel, és az új, igazságos társadalom művészi nyelvének kialakítása milyen meghatározó motívuma volt az alkotók pályájának.
A foglalkozás utolsó elemeként saját modelljeinket is elkészítettük, közben pedig arról is beszélgettünk, hogy milyennek képzelték el a konstruktivista művészek azt a jövőbeli társadalmat, aminek építésén olyan szenvedéllyel és elhivatottsággal munkálkodtak.
A diákok által készített modellekből itt tudtok szemezni. Nagyon köszönjük, hogy jöttetek, várunk Titeket vissza!