Tervezz saját mintákat, egyszerű, geometrikus formákkal! Közben egy csomó érdekességet megtudhatsz az avantgárd textilművészetről, az úgynevezett “női művészetekről” és az avantgárd emancipációs törekvésekről is. A bejegyzésben lépésről lépésre kalauzolunk a saját krumplinyomdád elkészítésének és a minták tervezésének folyamatában A végeredményt felhasználhatod füzetborítóként, egyedi csomagolópapírként, vagy textilfestékkel akár táskára, ruhára is nyomhatod a mintákat! Kérünk benneteket, hogy az otthon készült munkákról feltétlenül küldjetek nekünk fényképet!
Az avantgárd alkotók nem csak falra akasztható képekben gondolkodtak: terveztek tapétát, reklámot, plakátot, bútort és ruhákat, azaz a minket körülvevő környezetet teljesen át akarták formálni. Sajátos vizuális világot teremtettek a sorozatgyártás számára készült minták tervezésénél: ez máig erős hatást kelt és sajátos hangulatot áraszt. Igyekeztek minél jobban kihasználni a kor technikai lehetőségeit, hogy a szép és a hasznos összhangban legyen az általuk tervezett tárgyakban, mert azt akarták: a minőségi dizájn ne csak a gazdagok kiváltsága legyen.
Varvara Sztepanova
Egy kis inspiráció azokból a textilmintákból, amelyeket a 20-as években tervezett Varvara Sztepanova, aki az orosz konstruktivizmus egyik sokoldalú képviselője volt.
Gondoltad volna?
Akkoriban a nők ritkán kaptak lehetőséget arra, hogy a „komoly” művészeti ágakban érvényesüljenek – például a festészetben vagy a szobrászatban −, ezért azok, akik egyáltalán tanulhattak, főleg az iparművészet területén tudtak kibontakozni. Azon belül is a textilművészet számított kifejezetten „női” ágnak, hiszen hagyományosan a nők feladata volt a szövés, a hímzés, a kötés és a horgolás. Az építészetet, a fémművességet vagy a bútortervezést, tehát mindazt, amit a szellemi teljesítménnyel, a racionális gondolkodással és a nagyobb tervezőkészséggel társítottak, a férfias mesterségek közé sorolták.
Az egyik leghaladóbb szellemiségű művészeti iskola a Bauhaus volt, ami az emberi lakókörnyezet összehangolt átalakítását tűzte ki célul. Hiába hirdették az avantgárd mozgalmak − így a Bauhaus is −, a női egyenjogúságot, a nők és férfiak közötti képességekkel kapcsolatos előítéleteken a gyakorlatban ők sem mindig tudtak túllépni. A nőket −akiknek száma még meg is haladta a férfi diákokét −, a szövőműhelybe irányították. Mivel hiányoztak a megfelelő technikai tudással felvértezett tanárok, nagy szerepet kapott a tapasztalatcsere és a kísérletezés. Ez akár hátrányukra is válhatott volna, de ehelyett igazi, kreatív szellemi műhely alakult ki, ahol bátran kísérleteztek a hagyományos és a modern technikákkal, a színelmélet gyakorlati felhasználásával. Színpompás munkáik és eredeti elképzeléseik meghatározóvá váltak a modern tárgykultúrában.
Hogyan fogj hozzá?
Amire szükséged lesz:
krumpli
tempera, akril vagy sűrű vízfesték és ecset
vágóeszköz
papírok
VIGYÁZZ MAGADRA!
Éles szerszámot csak felnőtt felügyelete mellett használj, vagy kérj meg valakit, hogy segítsen kivágni a formákat.
A minták tervezése
A sorminta olyan ismétlődő minta, amit biztosan te is használtál már.
Ez egy sorminta: bd bd bd bd bd bd bd bd bd
Ha egy sormintát ismételsz, dekoratív felületet kapsz. A sorokat el is csúsztathatod egymáshoz képest valamilyen szabály szerint:
bd bd bd bd bd bd bd bd bd bd bd bd bd bd bd bd bd bd
bd bd bd bd bd bd bd bd bd bd bd bd bd bd bd bd bd bd bd
bd bd bd bd bd bd bd bd bd bd bd bd bd bd bd bd bd bd
Tippek és trükkök
1. Milyen formákat használjak?
Az olyan alapformák, mint a háromszög, a négyzet vagy a kör, a félkör, a rombusz, no meg a különböző sokszögek, kiválóan kombinálhatóak egymással. Mindig jó, ha kéznél van egy csík is.
Ha valami kevésbé szabályosat szeretnél, akár véletlenszerű mintákkal, aszimmetrikus formákkal is kísérletezhetsz!
2. A szabályos kör
Ha több méret is van, készíthetsz lyukas kört: ebben az esetben a közepébe kell nyomni egy kisebbet, és szépen, pontosan kivájni a belső kört. Félkörrel is remek mintákat lehet készíteni: ha egy kört félbevágsz, már kész is az újabb forma!
3. Ne vessz el a részletekben!
Egyszerre legfeljebb két-három formát és két színt érdemes használni, különben az összhatás zűrzavarossá válhat. Már egyetlen alapformával is végtelenül sokféle variációt tudsz készíteni, főleg, ha még a színeket is váltogatod.
4.Részeges sorok
Ha elégedetlen vagy az összképpel, mert nem sikerül szabályos sorokat pecsételni, segíthet egy vonalzó!
5. Fedni vagy nem fedni?
Ha két formát egymásra pecsételsz, izgalmas, áttetsző hatást tudsz elérni. A közös metszetben a két szín fedésbe kerül és összekeveredik.
6. Jaj, szétfolyt!
Figyelj arra, hogy ne legyen nagyon híg a festék, mivel a krumpli is ereszt majd egy kis nedvességet. A papírok sem egyformán szívják fel a folyadékot, például az ikeás papírhenger könnyebben átázik, mint egy műszaki rajzlap. Érdemes az elején néhány próbanyomást végezni, hogy megtaláld az ideális sűrűséget, mielőtt valami nagyszabású műbe fogsz
7. Rend vagy rendetlenség?
Mi történik, ha a szabályos minták “megbolondulnak” egy kicsit?
Szerinted a lenti Anni Albers-mű teljesen véletlenszerűen született, vagy valamilyen szabály alapján?
8. Színpárok
A konstruktivista művészek erőteljes színhatásokra törekednek, a színek szinte kiabálnak! Hogyan érik el ezt a hatást? Úgy, hogy kontrasztos színösszeállításokat használnak. Te is könnyen megtalálhatod a hatásos kombinációkat, néhány színtani alapelv segítségével:
Hideg-meleg kontraszt
Bizonyos színekhez különböző hőmérsékletet társítunk, például a kék árnyalatokhoz a hűvöset, míg a vöröshöz a meleget.
Tudtad, hogy még a szoba hőmérsékletét is magasabbnak érezzük meleg árnyalatúra festett falak között?
Kiegészítő/komplementer kontraszt
Ha a három fő színből (piros, kék és sárga) kettőt összekeversz, megkapod a harmadik kiegészítő színpárját.
Fény-árnyék kontraszt
A legerőteljesebb példa erre a fekete-fehér. A sakktábla mintánál egyenlő arányban van jelen a világos és a sötét felület, és ha az egyik túlsúlyba kerül, az összhatás is átalakul..
Megfigyelted már, hogy sötét és világos háttér előtt egészen megváltozik a színek ereje? Ha sötét alapra szeretnél nyomdázni, használj valamilyen jól fedő festéket, például sűrű temperát vagy akrilt!
(Összesen hét színkontraszt van. Amennyiben jobban elmerülnél a témában, Johannes Itten: A színek művészete című munkája a segítségedre lesz. Ha ide kattintasz, el is tudod olvasni)