Budapest, Honvéd utca 20. - Újvári Erzsi és Barta Sándor házasságkötése

Image
Újvári Ezsi és Barta Sándor, Bécs, 1920-as évek első fele, Petőfi Irodalmi Múzeum - Kassák Múzeum
Újvári Ezsi és Barta Sándor, Bécs, 1920-as évek első fele, Petőfi Irodalmi Múzeum - Kassák Múzeum

Csodálatos történet? című új kiadványunk, amely a Kassák Múzeum Kassák-műhely open access könyvsorozatának második köteteként lát most napvilágot, Újvári Erzsi és Barta Sándor munkásságát, élettörténetét mutatja be. Bagdi Sára a tavaly bemutatott Csodálatos történet című kiállítás egyik kurátora blogsorozatában új történetekkel új nézőpontokat villant fel.

 

Image
Barta Sándor és Újvári Erzsi házassági portréja, Budapest, 1919 (Braun-Barta család gyűjteménye)

Barta Sándor és Újvári Erzsi házassági portréja, Budapest, 1919 (Braun-Barta család gyűjteménye)


Kassák húga, Újvári Erzsi és Barta Sándor a MA helyettes szerkesztője 1919-ben, a Tanácsköztársaság alatt kötöttek házasságot az V. kerület állami anyakönyvvezetőségén, a Honvéd utca 20 szám alatt. A tanúk Kassák Lajos és Reiter Róbert voltak. Kassák visszaemlékezése szerint eredetileg nem terveztek esküvőt, mert Barta a házasságot elavult, polgári intézménynek tekintette:  

„Roppant probléma, hogyan rendezzék be jövendő életük családi körülményeit. Ha összeházasodnak, Bözse nem akar Bartáékhoz költözni, Barta fél a mi családi együttesünktől. Ők különben is fütyülnek minden ilyen konvenciókra. Hallották, hogy Oroszországban vége a családi életnek, a fiatalok ott szabadon összekelnek, és többé senkinek semmi köze az ő privát ügyeikhez. Így szeretnék megoldani a maguk dolgát, de az anyám ragaszkodik hozzá, hogy formálisan keljenek össze. Jolántól kérnek tanácsot, de ő is azt ajánlja Bözsének, hogy a házasságukat jelentsék be az anyakönyvvezetőnél. – Egyszerű formalitás ez – mondja –, de helyesebb, ha ezeket a formalitásokat betartja az ember. Barta nagy nekilendüléssel okoskodik: – Nem fontos, hogy mint férjet és feleséget összeboronáljanak bennünket. Mi szeretjük egymást, és ez nekünk untig elég. Nem akarom, hogy Bözse olyan rabszolga legyen, mint a többi asszony. – Gondoljanak arra, ha egyszer gyerekeik lesznek. Barta erre is megfelel: – Akkorára már meglesznek a gyerekköztársaságok, a gyerekeket kivonjuk a szülők konvencionális, buta dresszúrája alól, és hagyjuk, hogy szabadon, kötetlenül nőjenek!”

(Kassák Lajos, Egy ember élete, részlet)
 

Image
​ Image Barta Sándor és Újvári Erzsi házassági anyakönyvi kivonata, 1920. január 12. Petőfi Irodalmi Múzeum – Kassák Múzeum [Kattints és húzd a mozgatáshoz] ​

Barta Sándor és Újvári Erzsi házassági anyakönyvi kivonata, 1920. január 12.  Petőfi Irodalmi Múzeum – Kassák Múzeum

Barta és Újvári különbözőképpen gondolkoztak egyén és társadalom viszonyáról, így a női és férfi szerepekről is. Barta a nemek közötti munkamegosztás demokratizálását a gazdasági-politikai rend átfogó reformjától várta, és a házimunka és a gyereknevelés teljes kollektivizálása mellett érvelt. Akasztott Ember című proletkultos folyóiratában rövid véleménycikkekben elemezte a polgári kapitalizmus kulturális és jóléti intézményeit. Ebben a sorozatban arra jut, hogy a magánháztartás teljes megszüntetése lenne a kapitalista intézményrendszer lebontásának a legfontosabb feltétele. A bérházépítészet bevett alaprajzi megoldásait kifejezetten azért kritizálta, mert a magánháztartás és a polgári család hagyományos formái tükröződnek benne vissza: „millió kis világra bontja az egyetemes valóságot. Ha most ezekbe a kis kamrákba beleképzeljük a bútorok legkomolyabbikán: az apát, a maga hierarchikus hatalmával, és az asszonyt, aki az anyaság és a 18 órás robot világtalanságába vergődik a négyzetnyi sparhertek körül, a gyerekeket, akik rossz másai lesznek a szülőknek” (Barta Sándor, Cirkusz-kapitalizmus!, részlet). 
 

Image
Újvári Erzsi, Barta Zsuzsa és Barta Sándor, Bécs, 1925. augusztus Petőfi Irodalmi Múzeum - Kassák Múzeum

Újvári Erzsi, Barta Zsuzsa és Barta Sándor, Bécs, 1925. augusztus Petőfi Irodalmi Múzeum - Kassák Múzeum

Újvári nem a gyermeknevelés kollektivizálásában látta a nőkre háruló többletterhek társadalmi problémájának a megoldását. Verseiben a nők által végzett érzelmi, gondoskodási feladatok egyenlőtlen nemek közötti megoszlása sokkal nagyobb hangsúlyt kap, mint a mindennapi házimunka megosztásának a kérdése. Számos szöveghelyen tárgyalja, hogy a „természetesen elvárt” szeretet és odaadás milyen szorongásokat tud a nőkre terhelni, miként lehet visszaélni ezekkel az érzésekkel, és a „jó anya” vagy a „jó feleség” mítosza miként fedi el vagy állítja be természetesnek a rendszerint nők által végzett gondoskodási feladatok sokaságát. 
 

Image
Újvári Erzsi, Próza: 18, Ma, 6. évf. 4. szám, 1921. február 15., 51. Petőfi Irodalmi Múzeum – Kassák Múzeum

Újvári Erzsi, Próza: 18, Ma, 6. évf. 4. szám, 1921. február 15., 51. Petőfi Irodalmi Múzeum – Kassák Múzeum

Ezek a kritikai hangok viszont mind Újvári, mind Barta szövegeiből elvesztek, miután a házaspár 1925-ben kiköltözött a Szovjetunióba, ahol írásaik betagozódnak a sztálini kultúrpropaganda éppen aktuális irányzataiba.

 



 

2023.05.23