Kassákizmus 2 - Finisszázs
Záró tárlatvezetés AZ ÚJ KASSÁK – A LÓ MEGHAL ÉS A MADARAK KIRÖPÜLNEK című kiállításon
Időpont: 2018.03.04. 16.00 - 17.00
Helyszín: Kassák Múzeum ( 1033 Budapest, Fő tér 1.)
A huszadik század elejének avantgárd mozgalmai fellázadtak a művészet
hagyományos formái és intézményei ellen. Programjuk a régi művészet
tagadása és az új művészet lehetőségeinek keresése volt. A magyar
avantgárd mozgalom centrumában Kassák Lajos és az általa szerkesztett
folyóiratok álltak az 1910-es és 1920-as években. Kassák azonban nem
tűzött egyetlen izmust sem a lobogójára a nemzetközi áramlatokból.
Elsősorban a futurizmus, expresszionizmus,
dadaizmus és konstruktivizmus jellegzetes vonásaiból inspirálódva
alakította ki saját művészetét. Kassák MA című folyóiratával saját
mozgalmat és intézményt hozott létre. Mivel azonban nem adott nevet
saját izmusának, mozgalmát Kassákizmus néven az ő személyével, a különc,
hosszú hajú, fekete orosz inget viselő, „új művésszel” azonosították.
2017-ben a Petőfi Irodalmi Múzeum és tagintézményei három kiállítással
ünneplik Kassák Lajos születésének 130. és halálának 50. évfordulóját,
melyek Kassákizmus főcímmel az izmusok korát mutatják be Kassák Lajos
1920-as évekbeli munkásságával a fókuszban.
A Kassák Múzeumban
megrendezésre kerülő AZ ÚJ KASSÁK – A LÓ MEGHAL ÉS A MADARAK KIRÖPÜLNEK
című kiállítás az „új művész” alakját és eredettörténetét vizsgálja.
Középpontjában Kassák talán legismertebb és legtöbbet idézett
önéletrajzi ihletésű remekműve, A ló meghal és a madarak kiröpülnek című
költemény áll. A mű 1920-1921-ben keletkezett, amikor Kassák a
nemzetközi izmusoktól inspirálva megújította költői nyelvét. Maga a
költemény Kassák 1909-es párizsi utazását dolgozza fel: azt a
folyamatot, melynek során Kassák az egyszeri vasmunkásból költő lett. A
kiállítás nemcsak az új Kassák versben elbeszélt fejlődését mutatja be,
hanem arra a szomorú ellentmondásra is rávilágít, amely az „új Kassák”
által létrehozott dadaista költői világ nemzetközi beágyazottsága és
hazai elutasítása között feszült. A kiállítás egyúttal reflektál a vers
kanonizációjának történetére is.
16.00-tól Szeredi Merse Pál, a kiállítás kurátora és Rudas Klára, a kiállítás designere tart tárlatvezetést.
A tárlatvezetés a kiállításra váltott belépőjeggyel látogatható.