Vándor Dada Szerkesztőség projektünkben hátrányos helyzetű diákokkal, helyi művészekkel és civil egyesületekkel közösen alakítjuk az adott helyszín és közösség igényeire szabva a múzeumból már ismerős programokat a múzeum falain kívül is. 2023-ban a Pro Filii Alapítvány támogatásával öt különböző helyszínen egy-egy hónapon keresztül tartottunk a SzÖSz-Műhellyel közösen kidolgozott foglalkozásainkat.
A Vándor Dada Szerkesztőség negyedik helyszíne a csepeli Kompánia Tanoda. A Kompánia Alapítvány 1997 óta foglalkozik szociálisan hátrányos helyzetű gyermekekkel. Fejlesztés és tanácsadás formájában segítik a - többek között - általános iskolás tanulókat, mentális- (viselkedés és emocionális zavarral-, figyelem és aktivitás zavarával küzdő, vagy enyhe értelmi fogyatékos) és/vagy egészségügyi problémával küzdő gyermekeket látnak el. A Kompánia Tanoda 2013 óta működik, céljuk a 7-16 éves, az iskolában rosszul teljesítő tanulók felzárkóztatása. Évente legalább 60 gyereket segítenek hozzá, hogy az iskolai ellátórendszerben maradhassanak, haladni tudjanak a tananyaggal is. A kora délutáni órákban tanulószobaiskolai feladataikkal foglalkoznak, ezt követően pedig egyéni fejlesztésre, korrepetálásra járhatnak, így a tanulástámogatás mellett célzott gyógypedagógiai és pszichológiai segítséget is kapnak. Emellett számos olyan őket érdeklő programokon is részt tudnak venni, melyek elsősorban a személyiség fejlesztést célozzák. Nemcsak a gyerekek, de a családok bevonása is kulcsfontosságú része az itt végzett munkának, a szülők is részt vehetnek pszichológiai konzultáción, illetve aktívan bekapcsolódhatnak a tanoda életébe a családi programok és csoportfoglalkozások során.
Ezen a helyszínen is négy hetet töltött el Jónás Anna utazó múzeumpedagógusunk egy alsó tagozatos tanulókból álló kisebb létszámú tanodás csoporttal. A pedagógusokkal való előzetes megbeszélés során a csapatot nagyon elevennek írták le, akik ugyanakkor néha nehezen bevonhatóak közös tevékenységekben és nehezen működnek együtt mint csoport. Így a cél itt is az volt, hogy a “szerkesztőségi munka” során, a felfedező-alkotó tevékenységek közben közösség formálódjon belőlük, legalábbis tapasztalatokat és élményeket szerezzenek a csoportban működésről. Fontos volt, hogy az egymást követő foglalkozások kapcsolódjanak, reflektáljanak a gyerekek érdeklődését megmozgató témákra, saját ötleteikre, hogy könnyebben bevonhatók legyenek az alkotói folyamatba.
A csepeli gyerekekkel is a különös, nem hétköznapi lények felfedezésétől indultunk el egy heteken át tartó képzeletbeli barangolásra. Az utazáshoz ezúttal nem a régi útibőrönd szolgált kiindulópontként, hanem a már-már feledésbe merült üdvözlőlap és levélírás számukra szinte ismeretlen műfaja. Érdekes módon mégis ez mozgatta meg őket a leginkább (vagy talán ehhez a ponthoz érkezve élénkült meg a csapat érdeklődése), nagyon intenzív alkotói folyamatnak lehettünk részesei. A gyerekek kollázs technikával készítettek képeslapjaival nem csak térben, de időben is utaztunk. A gyerekek képeslapjaikat megcímezve számoltak be egy általuk választott kedves személynek képzeletbeli utazásukról.
Így jutottunk el aztán ismét a város mint élettér témájához, ami nagyon sok személyes élményt és szempontot bekapcsolva segítette a közös papírváros megépítését. A Kompánia csapata nem is érte be az építkezéssel, azonnal előkerült egy önjelölt polgármester, akinek aztán kampány programot is terveztünk. Sajnos ezen a ponton Vándor Dada Szerkesztőségünk programja a végéhez ért, így nem folytathattuk tovább a várostervező játékot, de bízunk benne, hogy a polgármesterünk továbbra is kézben tartja közös ügyeinket.
Nagyon köszönjük a Tanoda munkatársainak, hogy befogadták és segítették múzeumpedagógiai foglalkozásainkat.
Reméljük, hogy legközelebb a Kassák Múzeumban is vendégül láthatjuk a Kompánia csoportját!