KASSÁK ÉS BERLIN I - Kassák és Simon Jolán berlini előadóestje

Image
Séta a perifériákon banner

A Kassák Lajos életének helyszíneit bemutató SÉTA A PERIFÉRIÁKON - Kassák hely>történet>ek sorozatunk újabb részeiben Kassák 1920-as évekbeli berlini élményeivel foglalkozunk.  A sorozat aktualitását a berlini Berlinische Galerie Magyar Modern: Ungarische Kunst in Berlin 1910–1933 (Modern Magyar: Magyar művészet Berlinben 1910–1933) című kiállítása szolgáltatja, amely a berlini múzeum és a Szépművészeti Múzeum – Magyar Nemzeti Galéria szervezésében látható 2022. november 4. és 2023. február 6. között. A kiállításon a Petőfi Irodalmi Múzeum – Kassák Múzeum gyűjteményéből kölcsönzött kiadványokon keresztül ismerhetik meg az érdeklődők Kassák Ma című folyóiratát, valamint annak nemzetközi kapcsolatrendszereit is.
Az 1920-as évek elején Berlin volt az európai avantgárd művészet fővárosa, így Kassák – és más magyar művészek – számára is kiemelt jelentősége volt. Kassák 1922 novemberében járt először Berlinben, ekkor a Der Sturm Galériában tartott előadóestet élettársával, Simon Jolánnal, valamint megtekintette a nagyhatású Első orosz művészeti kiállítást az Unter den Linden egyik galériájában. 1924 májusában rendezte meg első berlini kiállítását, szintén a Der Sturm Galériában, ekkor azonban személyesen nem utazott Berlinbe, csak képeit küldte el. 

    

Kassák és a berlini expresszionista folyóirat, a Der Sturm főszerkesztője, Herwarth Walden már az első világháború alatt kapcsolatba kerültek és lapjaikban kölcsönösen hirdették is egymást. Kassák Ma című folyóiratának arculata egyértelműen a Der Sturm korabeli megjelenéséhez igazodott, ezen felül Kassák a Walden által bevezetett komplex művészeti programot is adaptálta: 1917–1919 között Budapesten avantgárd előadóesteket, kiállításokat szervezett, saját képes levelezőlap-sorozatot nyomtatott és részvénytársasággá alakított vállalkozása könyvkiadóként is üzemelt. 1917 telétől kezdve a Ma a Der Sturm budapesti bizományosa volt: Kassák lakásgalériájában Walden legfrissebb kiadványait és folyóiratát is olvasni lehetett Mattis Teutsch János vagy Tihanyi Lajos festményei között. Walden ezzel szemben a Der Sturmban az első világháború előtt – Stefan J. Klein fordító közreműködésével – csak a Nyugat köréhez tartozó modernista íróktól, Tömörkény Istvántól, Kosztolányi Dezsőtől, Karinthy Frigyestől és Móricz Zsigmondtól közölt több ízben írásokat; magyar képzőművész pedig nem is vett részt kiállításain.    
 

Image
Kassák Lajos igazolványfotója, 1922. november.

1.1. Kassák Lajos igazolványfotója, 1922. november. A. Wertheim Schnell-Photo, Berlin (Petőfi Irodalmi Múzeum – Kassák Múzeum, ltsz. KM-F-81.7)

 

Walden 1922 novemberében hívta meg Kassákot Berlinbe, hogy felolvasó estet tartson a Der Sturm galériájában berlini magyar emigránsoknak. Kassák feleségével, Simon Jolánnal érkezett Berlinbe, és a november 21-én tartott esten A ló meghal a madarak kirepülnek egy részletét olvasta fel. Simon Jolán, hasonlóan a Ma bécsi estjéhez, a kortárs dadaista művészek, Kurt Schwitters, Hans Arp és Richard Huelsenbeck verseit adta elő. A programhoz Kállai Ernő, az akkor Berlinben élő műkritikus mondott német nyelven bevezetőt. Kassák Berlinben egy portréfotográfusnál készíttetett magáról igazolványképet, és ennek a hátoldalára skiccelte fel az előadóest tervezett plakátjának vázlatát. Sajnos arról nincs információnk, hogy a plakátot elkészítette-e az eseményre.   

   

Image
Kassák Lajos vázlata a berlini előadóest plakátjához az igazolványkép hátoldalán

1.2. Kassák Lajos vázlata a berlini előadóest plakátjához az igazolványkép hátoldalán, 1922. november (Petőfi Irodalmi Múzeum – Kassák Múzeum, ltsz. KM-F-81.7)

 

Image
Kassák Lajos a Ma 1925. márciusi bécsi előadóestjének plakátjával

1.3. Kassák Lajos a Ma 1925. márciusi bécsi előadóestjének plakátjával (Petőfi Irodalmi Múzeum – Kassák Múzeum, ltsz. KM-F-90.1)

 

A Bécsi Magyar Újság beszámolójából kiderül, hogy az esten főként a Berlinben élő fiatal magyarok vettek részt: „Kállai Ernő német nyelvű bevezetésében részletesen ismertette az új művészi törekvéseket és ebben a nemzetközi mozgalomban a Ma elhelyezkedését és iránykitűzését igyekezett meghatározni. Utána K. Simon Jolán szavalt az ismert dadaista és aktivista költőktől. Többek között Kurt Schwitters, Richard Huelsenbeck, Hans Arp és a Ma munkatársai műveiből. Kassák Lajos szép új versét és a 2x2-ben megjelent „A ló meghal és a madarak kirepülnek” című eposzának részletét olvasta fel. A Sturm helyiségét egészen megtöltötte a Berlinben élő fiatal magyarok soraiból egybegyűlt közönség, amely nagy tetszéssel fogadta az előadást, különösképpen K. Simon Jolán frappánsan ható recitációit. Azt a benyomást keltette a Ma-isták első berlini estélye, hogy a közönség, amely olvasva nehezen tud közel férkőzni a versek lényegéhez, azokat előadva teljes mértékben élvezni és értékelni tudja” – írta a tudósító (A Maisták első berlini estélye, Bécsi Magyar Újság, 1922. november 26.).  

 

Image
Kassák Lajos jellegzetes kalapjában, jobbján Simon Jolánnal egy bécsi utcán

1.4. Kassák Lajos és Simon Jolán Nagy Etel felvételén, Bécs, 1925, (Petőfi Irodalmi Múzeum – Kassák Múzeum, ltsz. KM-F-81.10)


Elsőre meglepőnek tűnhet, hogy Kassák a Der Sturm galériában főként a „fiatal magyaroknak” szervezett előadóestet, ahogyan az is, hogy Simon Jolán a Ma-kör költői előtt a Der Sturm saját művészeinek munkáit mutatta be. Ugyanakkor Simon Jolán, aki az emigráció előtt kezdő színészként dolgozott, 1921-től kizárólag az avantgárd hangköltemények interpretációjára szakosodott, és előadásai – legalábbis a bécsi magyar emigránsok között – legendássá váltak. Kassák pedig nem beszélt jól németül, így az sem meglepő, hogy önéletrajzi ihletésű poémáját magyar nyelven olvasta fel a közönségnek. Az estnek ugyanakkor pozitív volt a mérlege: Walden a Der Sturm 1922. novemberi számának borítójára Kassák képarchitektúráját nyomtatta, és decembertől közölni kezdte Kassák verseinek német fordítását.
 
 

Image
1.3. A Der Sturm 1922. novemberi számának borítója Kassák Lajos Képarchitektúrájával

1.5. A Der Sturm 1922. novemberi számának borítója Kassák Lajos Képarchitektúrájával (Petőfi Irodalmi Múzeum – Kassák Múzeum, ltsz. KM-1881)


Kassák válogatott verseiből a Der Sturm kiadója fél évvel később egy önálló kötetet is megjelentetett MA-Buch (Ma-könyv) címmel. A Kassák által válogatott verseket Gáspár Endre, Kassák poliglott bécsi munkatársa fordította németre. A kötetet Kassák tervezte, és verseihez saját képarchitektúra-metszeteit is mellékelte. A könyv 1923 februárjában készült el, tipográfiájáért és nyomtatásáért ez esetben is Kassák felelt, a könyvet ugyanis egy bécsi nyomdában készítették el. A Walden-féle kiadás révén Kassák költészete sokakhoz eljutott és hozzájárult nemzetközi hírnevéhez. A Der Sturm márciusi száma A ló meghal a madarak kirepülnek hosszabb részletét is közölte német fordításban. 
 

 

Image
1.6.1-címlap: Ludwig Kassák: MA-Buch, Gedichte. Bécs és Berlin, Der Sturm, 1923

1.6.1. Ludwig Kassák: MA-Buch, Gedichte. Bécs és Berlin, Der Sturm, 1923 (Petőfi Irodalmi Múzeum – Kassák Múzeum, ltsz. KM-1799)

Image
folyóirat

1.6.2. Ludwig Kassák: MA-Buch, Gedichte. Bécs és Berlin, Der Sturm, 1923 (Petőfi Irodalmi Múzeum – Kassák Múzeum, ltsz. KM-1799)
 

Image
folyóirat lap: Ludwig Kassák: MA-Buch, Gedichte. Bécs és Berlin, Der Sturm, 1923

1.6.3. Ludwig Kassák: MA-Buch, Gedichte. Bécs és Berlin, Der Sturm, 1923 (Petőfi Irodalmi Múzeum – Kassák Múzeum, ltsz. KM-1799)

 

További olvasnivaló:       

A Ma és a Der Sturm kapcsolatáról: Pacsika Márton, „Az új hangszer legtudatosabb kezelője” – Kassák Lajos és a budapesti MA (1916–1919). In: Művészet akcióban. Kassák Lajos avantgárd folyóiratai A Tett-től a Dokumentumig, 1915–1927, 2017.     
A Der Sturm és a magyar művészek kapcsolatairól: Szeredi Merse Pál, Budapest – Berlin – Budapest: magyar művészek Berlinben az 1920-as években. In: Berlin – Budapest 1919–1933: Képzőművészeti kapcsolatok Berlin és Budapest között, 2016.      
Kassák berlini útjáról: Csaplár Ferenc, Kassák Lajos Berlinben. In: Kassák. A Magyar Nemzeti Galéria és a Petőfi Irodalmi Múzeum emlékkiállítása, 1987.
 

Image
Kiállításenteriőr, falkép: Kassák Lajos és Herwarth Walden kapcsolata. Részlet a Kassák Múzeum Elképzelni egy mozgalmat: a Ma Budapesten című kiállításáról, 2016

1.7. Kassák Lajos és Herwarth Walden kapcsolata. Részlet a Kassák Múzeum Elképzelni egy mozgalmat: a Ma Budapesten című kiállításáról, 2016 (Fotó: Simon Zsuzsanna)

2023.01.04