UITZ BÉLA ÉS AZ OROSZ IKON / AVANTGÁRD

Image
Uitz Béla és az orosz ikon / avantgárd kiállítás logója

UITZ BÉLA ÉS AZ OROSZ IKON / AVANTGÁRD

Uitz Béla a modern magyar festőművészet jelentős alkotója, a Ma folyóirat társszerkesztője és Kassák Lajos sógora volt. A Kassák Múzeum kiállításán az Uitz életmű egy kisebb szegmensének  bemutatásával azt vizsgáljuk, hogy milyen hatások és inspirációk révén született meg az Ikonanalízisek címen ismertté vált monumentális festményciklusa.   

Uitz a Tanácsköztársaság bukása után a magyar Aktivista csoporttal Bécsbe emigrált, ahol Kassák köréhez csatlakozva megismerkedett a nemzetközi avantgárd művészet újabb irányzataival. 1921 tavaszán Moszkvába utazott, ahol a kortárs orosz konstruktivista művészet és az ortodox egyházi művészet, az ikonok világa egyaránt revelatívan hatottak rá. 

Uitz munkásságának ezt a rövid, de az életmű alakulásának szempontjából kulcsfontosságú periódusát, az 1920 és 1924 közötti időszakot állítottuk kiállításunk fókuszába. A hazai és nemzetközi múzeumok, magángyűjtemények emblematikus darabjai mellett olyan műveket is felvonultatunk, amelyek a nyilvánosság számára eddig nem, vagy alig voltak ismertek. Ilyen például Ikonanalízis-sorozat két, külföldi magángyűjteménybe került darabja, melyeket a Szépművészeti Múzeum – Magyar Nemzeti Galéria gyűjteményének további három festménye formál sorozattá. A Kassák Múzeum kiállításán így hosszú évtizedek után először lesz látható újra együtt Uitz Ikonanalíziseinek mind az öt darabja. 

A festmények mellett eredeti ortodox ikonok is szerepelnek a kiállításon, annak illusztrálására, hogy ikonográfiájuk milyen összefüggéseket mutat Uitz absztrakt kompozícióival. A kiállítás másik különlegessége a festő hagyatékában fennmaradt száz darabból álló vintázs fotógyűjtemény, amelyet szintén először láthat a magyar közönség és, és amely az orosz konstruktivista művészet reprezentatív keresztmetszetét nyújtja, számos, mára elveszett festmény reprodukciójával.  

Felhívjuk tisztelt látogatóink figyelmét, hogy a Magyar Nemzeti Galériából kölcsönzött Harc és Analízis lila alapon című festmények 2024. április 7-ig tekinthetők meg a Kassák Múzeum kiállításán, ezt követően visszakerülnek a Magyar Nemzeti Galéria állandó kiállítására. Az öt Ikonanalízis-festmény tehát csak a megnyitót követő két hétben lesz együtt látható. 

KIEMELT MŰTÁRGYAK 

ENTERIŐRFOTÓK

Gál Csaba, Petőfi Irodalmi Múzeum

KIÁLLÍTÁSVEZETŐ FÜZET 

IMPRESSZUM 

Kurátorok: Barki Gergely, Shah Gabriella, Szeredi Merse Pál  
Szakértők: Bajkay Éva, Ruzsa György  
Grafikai terv: Andorka Tímea
Angol fordítás: Szeredi Merse Pál   
Kiállítás szervezés: Szeredi Merse Pál   
Gyakornok: Gyüre Anna  
Restaurátor: Kemény Gyula
Kivitelezés: Badak Ferenc, Bogdándy Gábor, H. Kocsis Annamária, Kemény Gyula, Mihalkov György    
Műtárgyszállítás: Honfi Zsolt, Maurice Ward Hungary Kft. 
Kommunikáció: Szikra Renáta    
Adminisztráció: Károly Erzsébet     
Biztosítás: Uniqa     

Együttműködő partner: Dornyay Béla Múzeum – Mihályfi Ernő Gyűjtemény

Kölcsönző intézmények és gyűjtemények: 

  • Dornyay Béla Múzeum – Mihályfi Ernő Gyűjtemény, Salgótarján
  • Janus Pannonius Múzeum – Modern Magyar Képtár, Pécs
  • Szépművészeti Múzeum – Magyar Nemzeti Galéria, Budapest
  • Magángyűjtemények

Külön köszönet: Baán László, Gergely Mariann, Plesznivy Edit, Kiss Zsuzsanna

A kiállítás a Petőfi Irodalmi Múzeum – Kassák Múzeum "Kassák Lajos és Simon Jolán 1909 és 1928 közötti levelezésének digitális kritikai kiadása és a modernségkutatás új perspektívái" című, a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs HIvatal által támogatott alapkutatási projektjéhez (OTKA FK-139325) kapcsolódóan valósult meg.