AVANTGÁRD SZELFI

Image
AVANTGÁRD SZELFI

Ebben a bejegyzésünkben virtuális sétára invitálunk benneteket a Személyes távolság – Besnyő Éva fotográfiái című kiállításunk online változatában. Besnyő Éva munkásságának megismertetésével ahhoz adunk ötleteket, hogyan lehet a már untig ismert, mindennapi környezetünket a fotózás segítségével újra felfedezni, és miként tudunk, önmagunkra és egymásra figyelve, együtt játszani. Kedves Pedagóguso, a bejegyzés akár egy online tanóra anyaga is lehet!

image

 

Mai posztunkat sokféleképpen felhasználhatjátok; családi programként, egyéni kalandozásként vagy akár oktatási segédanyagként is.  Ha pedagógusként olvasod, a lépéseket követve egy teljes tanórát felépíthetsz a virtuális kiállításlátogatásra és a fotókísérletekre. Ha családtagokkal, barátokkal játszanál, számos elemét felhasználhatod a közös alkotásra. Válasszatok a feladatokból a kedvetek szerint és kísérletezzetek bátran!

 

Lépjünk be a virtuális kiállításba:

https://www.thinglink.com/card/1397902992518152194

 

Ismerkedés a kiállítással

A virtuális kiállításban nemcsak a képeket, de a hozzájuk kapcsolódó szövegeket, videókat, hanganyagokat is meg tudod nézni. Ha mind a hat kérdésre tudod a választ, igazán alaposan tájékozódtál!

 

+Kinek az iskolájában tanulta Besnyő Éva a fényképezés alapjait?

+Hogyan válhatott “női kenyérkereső életpályává” a fotózás? Milyen képességekre, tulajdonságokra van szüksége a jó műtermi fotográfusnak? Keresd meg a kiállításban Besnyő Éva első mesterének erre vonatkozó véleményét!

+Keresd meg a felsorolásban azt a három várost, amelyek fontos állomásoknak számítottak   Besnyő Éva életében!

Budapest, Brassó, Párizs, Berlin, New York, Amszterdam, Reykjavík, Moszkva

+Melyik városban nyitotta  meg első saját stúdióját  Besnyő  Éva?

+Melyik az a mozgalom, amelynek Besnyő nemcsak a fotósa, de a résztvevője is lett a hetvenes években? Milyen célokért küzdöttek?

 

Témák és gyakorlatok

Önarckép, alkotói attribútumokkal

A művészek önarcképei nemcsak az önelemzésről vagy az önkifejezésről szólnak, hanem arról is, hogyan jelenítik meg magukat a hivatásukban.

Gyakran ábrázolják magukat alkotás közben, olyan környezetben, öltözékben és kellékekkel, amelyek fontos üzenetet hordoznak. A művészettörténet klasszikusai ─ például Rembrandt, Van Gogh vagy Csontváry ─ szintén lefestették magukat palettával a kezükben.

Nézd meg Kassák kollázsát, ami ugyancsak az Önarckép címet viseli! Milyen művészeti ág képviselőjeként jeleníti meg magát Kassák?

 

image

 

 

Keresd meg a virtuális kiállításban Besnyő Éva önarcképeit! Bár Besnyő önmagáról készített portréi nagyon különböznek, mégis van egy elem, ami mindhárom önarcképen megjelenik: a fényképezőgép. Besnyő számára a kamera szerepeltetése különösen fontos, a három fotó három fokozatot jelenít meg: így bontakozik ki előttünk a technikai tudást megszerző,  egyre tudatosabb alkotó önképe. Kezdetben még szinte elbarikádozza magát a szoba bútoraival, és alig látjuk a tükörben az arcát, hiszen el is fordítja előlünk. A következő képen már szemtől szemben áll a nézővel, de a szimmetrikus kompozíció még megidézi az előző fotót. Fegyelmezett testtartása, felfelé irányuló tekintete ünnepélyes hangulatot áraszt. Az utolsó képen a kamera keresőjébe tekint, kezén gumikesztyű, haja borzasan keretezi az arcát, ahogy koncentrálva előrehajol: az igazi fényképészt látjuk munka közben! Az átlós szerkesztés és a szokatlan nézet dinamikussá teszi a képet. Az eredeti fotón egy férfiarc is behajol a képbe. A végső változatban Besnyő ezt a részletet levágta, egyértelművé téve az üzenetet: a téma én vagyok!

 

Mi az a tárgy, eszköz, ami a legjobban segítene kifejezni, ki is vagy te? Hogyan mutatnád be magad Besnyőéhez hasonló módon egy önarcképen?

 

Játék a tükörrel

A fotóművészetben a tükörből készített önarcképnek komoly hagyománya van. Amellett, hogy formai kísérletezésre ad lehetőséget, a tükör önmagunk megismerésének, megértésének egyszerre eszköze és metaforája. A Személyes távolság című kiállításban több olyan képet is találhattok, ahol Besnyő játszik a tükörrel, felhasználja a kompozícióban, akár önmaga vagy valaki más a téma.

Hasonlítsd össze Besnyő önarcképeit egy másik világhírű női fotós, Ilse Bing szintén 1931-es önarcképeivel! (Az egyiket idős korában az eredeti beállítást megismételve, újraalkotta.)

image
image

Kísérletezz te is tükörrel/tükrökkel! Figyeld meg, hogyan tudsz a síkokkal és nézőpontokkal játszani? Megmutatod a kamerát, vagy inkább elrejted?

 

Közös gyakorlat: Páros önarckép tükörrel

Hívj valakit a családból otthon egy közös játékra! Keressetek egy tükröt vagy tükröződő felületet a környezetetekben! (Használhattok akár kézitükröt is.) Találjátok ki, hogyan tudnátok olyan fényképet készíteni, amelybe mind a kettőtöket belekomponáljátok valamilyen módszerrel! Leteszitek valahová a tükröt? Vagy éppen az egyikőtök “tart tükröt ” a fényképésznek? Mit mutattok meg magatokból és egymásból? Hogyan alakul a ti személyes távolságotok?

 

Szimultán páros portré

Keressétek meg a kiállításban azt a képpárt, ami Besnyő Évát és első férjét, John Fernhout-ot ábrázolja! A két kép érdekessége, hogy Éva és John egyszerre fényképezték egymást, így a képpár ugyanazt a pillanatot örökíti meg két különböző nézőpontból.

 

Próbáljátok ki ti is, hogy egymást fotózzátok ugyanabban a pillanatban!  Akár egy egész párhuzamos képsorozatot is improvizálhattok. Még izgalmasabb a feladat, ha  a környezetet, például a lakás különböző helyiségeit is bekapcsoljátok a játékba.

 

Néhány technikai fogás az avantgárd fotósok műhelyéből

+Fényképezz fekete-fehérben!

A két világháború közötti időszak fotóművészeinek még nem volt lehetőségük   színes fényképeket készíteni, bár egyesek, mint például Moholy-Nagy László, már kísérleteztek vele.   Ugyanakkor hiába vált később elérhetővé a színes fotózás, a fekete-fehér fényképezés a mai napig őrzi töretlen népszerűségét a művészek körében. A fekete-fehér fényképen a figyelmet nem terelik el a színes részletek és a tónusok, a kontrasztok sokkal jobban érvényesülnek.

A portrék esetében különösen hatásos eredményt érhetsz el a fényhatások variálásával. Természetes vagy mesterséges fényforrás világítja meg az arcot? Honnan jön a fény? Milyen árnyékokat vet?

Hasonlítsd össze Besnyő női portréit: ő hogyan használta a fényt a modell személyiségének, karakterének kifejezésére?

Próbáld ki, hogy ugyanarról a személyről három különböző megvilágítás mellett készítesz portrét!

 

+Komponálj átlósan!

Magyarországon a diagonálisok a levegőben voltak. Berlinben keresztülfutottak rajtam.” B. É.

 

Az olyan avantgárd művészeti irányzatok képviselői, mint a konstruktivizmus, különösen kedvelték az átlós kompozíciókat, melyek dinamizmust kölcsönöznek a látványnak, a mozgás érzetét keltik, irányokat közvetítenek. A harmincas évek fotósai nemcsak az épített környezetben rejlő absztrakciót emelik ki az átlós szerkesztéssel, de emberek, csoportok ábrázolásánál is szívesen használják. A diagonálba rendezett alakok frissességet, mozgalmasságot visznek a megszokott témákba.

Keress olyan képeket, ahol Besnyő ezt a fogást alkalmazta!

 

Készíts a környezetedről és a környezetedben élőkről olyan képeket, ahol te is kipróbálod ezt a komponálási eljárást! Mozdulj ki a megszokott nézőpontból! Keress szokatlan nézeteket, és vizsgáld meg, hogy felülről vagy alulról milyen arcát mutatja a világ!

 

Jó munkát!

2021.04.18