UJJGYAKORLAT! Alkoss dadaista kalapkölteményt a mobilodon

Legkésőbb az érettségi környékén – már az irodalom órákon is – előkerül  a dadaisták felforgató, mindent tagadó, kísérletező, őrülten játékos művészete és Kassák Lajos munkássága. Dada szerkesztőség című foglalkozásainkat ugyan a vírus kizavarta a múzeum teréből, de most akár otthon is ráhangolódhattok a témára. Ha érettségire készültök, fussátok át az alábbi sorokat; szerintünk egy kicsit segíthet nektek a felkészülésben. A szövegelés végén pedig ti is kipróbálhatjátok, hogy milyen lehet dadaista verset írni.

image

 

“Vesszőparipa, bizony-bizony, paci, hobbi, szent tehén farka, kocka, anya, igen-igen”: mindezt és egyiket sem jelenti a “dada” kifejezés. Az avantgárd egyik irányzata, a dadaizmus minden ellen tiltakozott és mindent tagadott. A magukat dadaistának valló művészek − élükön Tristan Tzara romániai születésű költővel −, az első világháború által meggyötört, kifordult, talaját vesztett világban alkottak, amelyben számukra végérvényesen értelmét vesztette a művészet régi eszméje. Tagadták a háborút, pacifisták voltak. Számukra a világ és benne minden önmaga paródiájává vált: ezért úgy gondolták, hogy a legőszintébb módon, művészként csak úgy szólalhatnak meg, ha lerombolják az értelmet és maguk is a világ őrült nyelvén beszélnek.

 

Marcel Duchamp ekkor rajzol bajuszt Mona Lisának, és használati tárgyakat talapzatra helyezve létrehozza a „ready-made” szobrászatot. Tzara szerint az igazi költő egyetlen eszköze, ha egy véletlenszerűen kiválasztott újságot ollóval szavakra nyirbál, azt egy kalapba hajítja, majd a kalapból kihalászott szavakból alkot verseket.

A dada cinikus, nihilista irányzat; a háború elől a  nevetésbe, ősrítusokba, brutalitásba menekül: a dada művészete jelművészet, jelei mögött azonban nincs racionális jelentés. Fő eleme a nonszensz, hiszen egy dadaista számára maga a lét is teljesen értelmetlen. Kassák híres mondása szerint: “Romboljatok, hogy építhessetek, építsetek, hogy győzhessetek!” Vagyis meg kell tagadni a régi formákat ahhoz, hogy egy újfajta művészet, antiművészet születhessen meg.

A dadaizmus  nem tekinthető egységes mozgalomnak vagy szabályos csoportnak. A dadaista művészek visszaemlékezéseikben kiemelik állandó  vitáikat. A dada elsősorban intellektuális téren jelent áttörést a háború alatti-utáni megváltozott politikai-társadalmi helyzetben – nem csak az európai, hanem egyre inkább az amerikai művészetben, és ami a legfontosabb, a művészetről alkotott elképzelésekben. A dadaizmus nem köthető egy művészeti ághoz sem, ugyanannyira irodalmi, mint képzőművészeti és előadóművészeti jelenség. Alfred Jarry Übü király című abszurd drámája, Apollinaire és az expresszionista líra, főként Christian Morgenstern képvers-szerű költeményei, a kubisták, a futuristák előlegezik meg a dada radikálisan újszerű művészet- és világfelfogását. A dadaisták munkásságában elmosódnak a műfajbeli határok, a kubistákhoz hasonlóan előszeretettel készítenek montázsokat, kollázsokat, a fotót és a mindennapi élet tárgyait bevonják az alkotásokba.

ÍME EGY KLASSZ VIDEÓFELVÉTEL ARRÓL, MILYEN IS VOLT EGY DADA-EST A CABARET VOLTAIRE-BEN. A CABARET VOLTAIRE SVÁJCBAN, ZÜRICHBEN MŰKÖDÖTT, TZARA ÉS A DADAISTÁK KÖZPONTI BÁZISA VOLT.

 

A dada irodalmi vívmányai közül iszonyú izgalmas a hangköltészet “feltalálása”, amelyet Ball maga kapcsol egy emlékezetes fellépéséhez a Cabaret Voltaire-ben.  Kísérleteivel a nyelv belső szerkezetét és a nyelv keltette erős érzelmi hatásokat vizsgálta: ennek végeredményeként a szóhoz nem is társult már jelentés. A dadaisták versalkotási módszere a véletlen bevonásával – újságokból kivágott szavak, szótagok esetleges egymás mellé helyezésével –, a szürrealistákra is nagy hatással volt.

KURT SCHWITTERS 1932-BEN KÉSZÜLT HANGVERSÉT HALLGATHATJÁTOK MEG A SZERZŐ ELŐADÁSÁBAN.

 

Arra gondoltunk, hogy ezután a rövid bevezető után ti is kipróbálhatjátok, milyen is kalapverset írni.

Fogtuk Kassák Lajos híres, A ló meghal a madarak kirepülnek című versét (az egészet ide kattintva tudjátok elolvasni, vagy ezen a szuper mikrosite-on böngészni). Ahogyan Tzara tette volna, mi is felszabdaltuk a szövegeket szavakra (nem az összeset, mert a vers nagggyon hosszú és nem fért volna ki). Érdemes átolvasni a verset is; elsőre nehezen emészthető talán, de belemélyedve különösen izgalmas kalanddá válik.

Próbáljátok ki! Rájöttök, hogy a versből  kivágott szavakból valami egészen új, saját versszerűséget alkothattok. Hogyan? Mutatjuk :-)

KATTINTSATOK IDE, HOGY MEGNYÍLJON A KALAPVERS-SZERKESZTŐ

 

1.) Egyszerűen ragadjátok meg az egyes szavakat és kezdjétek egymás mellé pakolni; konstruáljatok új jelentést, új szöveget! Nem baj, ha marhaság lesz belőle, sőt, az az igazi!

image

 

2.) Megváltoztathatjátok a hátteret is, ha szeretnétek. Ehhez elég a kis fogaskerékre kattintanotok. A képek között Kassák Lajos grafikáit is megtaláljátok.

 

image

 

3.  HA GONDOLJÁTOK, EGY KÉPERNYŐMENTÉST KÖVETŐEN KÜLDJÉTEK EL NEKÜNK AZT, AMIT ALKOTTATOK. EGY KÖVETKEZŐ POSZTBAN LÉPÉSRŐL LÉPÉSRE AZT IS KIPRÓBÁLJUK, HOGYAN TUDTOK SAJÁT KIADVÁNYT SZERKESZTENI A VERSEKBŐL.

2020.03.29