A hatvanas–hetvenes évek magyar művészetének komplex kutatási programja

A kutatás gondolatmenetének fő iránya a régió országaira érvényes alapszituációból, a két világhatalom kényes egyensúlyi helyzetéből indul ki, de ennek a konstellációnak az újragondolására tesz kísérletet. Nem a hidegháborús narratívát, a két nagyhatalom konfrontációjának a problematikáját akarja fixálni, hanem a régió speciális kulturális mintázatának a bemutatására kíván lehetőséget teremteni. E modell vezérfogalma a „kettős beszéd”, amely a két nagyhatalom közé való beszorítottság sajátos szituációját írja le, amely különböző formációkban, de jellemző a régió összes országára.

Támogató: Miniszterelnökség

2014–2018

Vezető kutató
 

Sasvári Edit
 

Kutatócsoport
 

András Edit
Barkóczi Flóra
Boros Géza
Bódi Lóránt
Dobó Gábor
Fehér Dávid
Maja és Reuben Fowkes
Hornyik Sándor
Kürti Emese
Madár Mária
Mélyi József
Molnos Péter
Perczel Júlia
Szeredi Merse Pál
Székely Katalin
Véri Dániel


2014 és 2018 között Sasvári Edit, a Kassák Múzeum igazgatója vezette a múzeumban működő kutatócsoportot. A projekt abból indult ki, hogy hatvanas–hetvenes évek magyar művészetének nemzetközi ismertsége messze elmarad attól, amit megérdemelne. A kutatás egy új koncepció kidolgozására tesz javaslatot: az elszigetelt, nemzeti szemlélet és centrum-periféria viszonylat helyett a magyar művészet és szociokulturális miliő regionális összefüggéseire helyezi a hangsúlyt.   

A csoport jellegének kialakításakor fontos szempontnak tartották az egyéni kutatói attitűd abszolutizálása helyett a közös gondolkodásra építő munkamódszer kialakítását, és ennek alapján egy közös tudásbázis felépítését. Az egyéni kutatások csokorba gyűjtése helyett a cél egy markáns koncepció kialakítása volt.  A kutatási program nem akar egyetlen szemléletet képviselni és abszolutizálni, inkább a különböző szemléletek ütköztetésével kívánja teljessé tenni a képet a hatvanas–hetvenes évek művészetével kapcsolatban. Maga a kutatási program is arra törekszik, hogy a kutatók és a témavezetők intenzív műhelymunka keretében dolgozzanak, egyeztessék eredményeiket, és ütköztessék álláspontjaikat.

Események
 


Kiadványok