Az ikonfestészet és az orosz avantgárd művészet: Uitz Béla Ikonanalízis-sorozatának háttere | Andrew Spira előadása

Image
Spira

Az ikonfestészet és az orosz avantgárd művészet: Uitz Béla Ikonanalízis-sorozatának háttere | Andrew Spira előadása

2024. április 26., 17:30 – 19:00

Angol nyelvű program. 

Az előadás Uitz orosz ikonok iránti érdeklődésének hátterét tárja fel. Bár az ikonok és az avantgárd művészet első pillantásra teljesen különböző világokba tartoznak, több szempontból is figyelemre méltó és tartós kapcsolat van közöttük. Az ikonfestészetről elmondható, hogy katalizálta a modern művészet fejlődését Oroszországban, és számos olyan fejleményhez szolgáltatott előzményeket, amelyek e folyamat részét képezték. Uitz Bélát Alekszandr Rodcsenko orosz művész és formatervező ismertette meg az ikonfestészettel, akivel 1921-ben Moszkvában találkozott. Az Uitz által 1921–1922-ben készített Ikonanalízis-festmények minden korabeli alkotásnál világosabban mutatják, hogy ez az ősi művészet milyen nagy hatással volt az avantgárd fejlődésére. Miután számos ikont kompozíciós lényegükre redukált, Uitz kifejlesztette saját vizuális nyelvét, amelyet aztán saját forradalmi narratíváján alapuló, egyedülálló metszetsorozatának alapjául használt. 

Andrew Spira tanulmányait a londoni Courtauld Intézetben végezte. A Victoria and Albert Múzeumban eltöltött több éves kurátori munkát követően a Christie's oktatási programigazgatója volt Londonban. Az orosz ikonok és az orosz avantgárd művészet kapcsolatáról szóló The Avant-Garde Icon: Russian Avant-Garde Art and the Icon Painting Tradition című könyve 2008-ban jelent meg. További publikációi közé tartozik két könyve a művészet és a személyes identitás kapcsolatáról a középkortól napjainkig (2020) és a Foreshadowed: Malevich’s ‘Black Square’ and its Precursors (2022). 

– – –

English version: 

Icon Painting and the Russian Avant-Garde Art: The Background to Bela Uitz’s Iconanalysis paintings 
Public lecture by Andrew Spira 

This talk will explore the background to Uitz’s interest in Russian icons. Although icons and avant-garde art seem at first glance to belong to completely different worlds, there are remarkable and sustained connections between them at many different levels. In fact, icon painting can be said to have catalysed the evolution of modern art in Russia, providing precedents for many of the developments that formed part of that process. Béla Uitz was introduced to icon painting by the Russian artist and designer Alexander Rodchenko who he met in Moscow in 1921. The Iconanalysis paintings that Uitz produced in 1921–22 demonstrate the impact that this ancient art had on the development of the avant-garde more clearly than any other works of the period. Having reduced several icons to their compositional essences, Uitz developed his own visual language which he then used as a foundation for a unique series of etchings based on his own revolutionary narrative. 

Andrew Spira studied at the Courtauld Institute, London. Following several years as a curator at the Victoria and Albert Museum, he was Programme Director at Christie’s Education (both in London). His book The Avant-Garde Icon: Russian Avant-Garde Art and the Icon Painting Tradition, on the relationship between Russian icons and Russian Avant-Garde art, was published in 2008. His other publications include two books on the relationship between art and personal identity, from the Middle Ages to the present day (2020) and Foreshadowed: Malevich’s ‘Black Square’ and its Precursors (2022).